تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 2211
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 11 آذر 1402

تحقیق درباره خداشناسی و راههای اثبات وجود خدا

عقل و فطرت، ریشه خداپرستی==

عقل که انسان هرجا نظم دید می‌گوید: چه کسی ساخته است؟ هیچکس در تاریخ نیامده کنار رودخانه بایستد و بگوید: این سنگ‌های رودخانه را چه کسی اینجا گذاشته است؟ چه کسی نمی‌خواهد، باران می‌آید و سیل سنگ‌ها را می‌آورد. نقشه و تدبیری در کار نیست. لذا کسی در رودخانه پژوهش نمی‌کند. دانشمندان در رودخانه بریزند و فکر کنند، فاصله این سنگ با آن سنگ، چرا این گرد است، این دراز است، لوزی و بیضی است. می‌گویند: سیل آمده سنگ آورده است، نقشه‌ای در کار نیست. چون نقشه‌ای نبوده کسی در رودخانه تحقیق نمی‌کند. اما از رودخانه که بیرون می‌آییم تمام آزمایشگاه‌ها دارند تحقیق می‌کنند که این به چه دلیل اینطور شد؟ دلیل خواهی، چیزی بدون دلیل و علت خلق نمی‌شود. عقل می‌گوید: هرجا نظم هست ناظم می‌خواهد. نظم تصادفی نیست.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 11 آذر 1402

درس های خداشناسی

خداوند، بهترين آفريدگار

يك آيه‌اي است كه فكر مي‌كنم شما همه حفظ باشيد. {{(آیه):فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقين‌}} (سوره مؤمنون : 14) اين آيه را تقريباً ايراني‌ها حفظ هستند. ما امروز همين كلمه‌ي «أَحْسَنُ الْخالِقين‌» را مي‌خواهيم يك خرده باز كنيم. خداوند هرچه را آفريد، اين تعبير را نكرد. اما انسان را كه آفريد گفت: «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقين‌». تبارك يعني همان خدا بركت بدهد. مبارك، بركت، چه پر خير و بركت است كه از يك تك سلول و اسپرم و نطفه، انسان را ساخت كه با پي مي‌بيند. چشم، با گوشت حرف مي‌زند، زبان. با استخوان مي‌شنود. انواع دستگاه‌ها، كليه، معده، روده، اعصاب، استخوان، جريان خون، قلب، انواع دستگاه‌ها را با هم تركيب كرد، از يك تك سلول. «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقين‌». اين را امروز يك خرده با هم بحث خواهيم كرد.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 11 آذر 1402


== مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مدرسه==
این مسأله مهارت را هم مقام معظم رهبری رویش عنایت دارند هم هیأت دولت و وزیر آموزش و پرورش و همه دلسوختگانی که می‌بینند مملکت قفل شده از تحصیل کردگان بی مهارت، چون تحصیل کرده ولی مهارت ندارد، آنوقت چون مهارت ندارد، شغل ندارد. چون شغل ندارد، پول ندارد، چون پول ندارد ازدواج نمی‌کند و چون ازدواج نمی‌کند، بچه‌دار نمی‌شود. یعنی همه مشکلش این بی مهارتی است. تهران چند مدرسه اینطور شده است؟ دو سه تاست یا صد تا دویست تا، آقای صحرایی…
همین ده مدرسه هم نگاه به کمی‌اش نکنید، چوب کبریت یک ذره گوگرد بیشتر ندارد ولی اگر مدیریت شود همین یک ذره گوگرد وصل به گاز می‌شود. گاز وصل به غذا می‌شود. غذا وصل به انسان می‌شود و انسان وصل به خدا می‌شود. یعنی چوب کبریت تا خدا پیش می‌رود. خیلی خوب دست شما درد نکند. ولی خوب دیر شده است. بعد از چهل سال یاد مهارت افتادیم دیر شده است.

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1402

 معرفت علی (علیه السلام) و ولایت الهی

مفهوم تجلی الهی در نهج‌البلاغه

نویسنده: سید جمال‌الدین دین‌پرور (1)

چکیده

شناخت منحصر به دین نیست. شناخت حقیقی توسط عقل و اندیشه بدست می‌آید. شناخت خداوند نیز از راه عقل و اندیشه حاصل می‌شود، نه از راه دیدن؛ زیرا دیدن مخصوص اجسام و اشیاء بوده و خداوند جسم نیست. بحث‌های توحیدی نهج‌البلاغه افق نوینی را به روی انسان می‌گشاید. حصول شناخت و معرفت خداوند از راه تجلی او در قوه‌ی عاقله‌ی آدمی، در اینصورت راه جدیدی در شناخت فراروی آدمی باز می‌شود که در آن نه بر ابزار مادی و حسی تأکید شده است و نه بر بحث فلسفی و استدلالی. در این نوع شناخت گرچه از ابزار حسی که بر آثار صنع حضرت باری دلالت دارد و به کارگیری عقل که براساس برهان علی و معلولی به واکاوی و استنتاج دلیل وجود حضرت حق می‌پردازد، اما این شواهد هیچگونه اتحادی با ذات حضرت باری ندارد. در واقع ذات پروردگار را پیراسته از هرگونه اوهام و موهومات تصور می‌کند. در واقع آفرینش تجلّی پروردگار است در جان آدمی، که البته انسان این تجلّی را بدون واسطه می‌تواند مشاهده و درک کند. تجلی نوعی ارتباط معنوی و حضور عقلانی و عرفانی است که آدمی را به آستانه شناخت و حصول معرفت نزدیک می‌کند. آنگونه که آدمی می‌تواند جلوه‌های الهی را درک کند.

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1402

نهج البلاغه

اقسام سنّت‌های الهی

سنّت‌های الهی را در یک تقسیم می‌توان به دو قسم دانست. یکی سنّت‌های اخروی که راجع است به زندگی جهانی دیگر و دیگری سنّت‌های دنیوی‌ای که مربوط است به زندگی این جهانیِ آدمیان. این سنّت‌های دنیوی نیز به نوبه‌ی خود به دو قسم تقسیم می‌شوند: یکی سنّت‌های دنیوی مطلق و دیگری سنّت‌های دنیوی مقیّد و مشروط به رفتار مردم. قسم اوّل، یعنی سنّت‌های مطلق دنیوی، به لحاظ متعلّق این سنّت به سه قسم تقسیم می‌شود:
1- سنّت‌های مطلق که در سرتاسر هستی حاکم است.
2- سنّت‌های مطلق که در بین انسان‌ها حاکم است.
3- سنّت‌های مطلق که بر فرد حاکم است.
سنّت‌های مطلق قسم دوم (که در بین انسان‌ها حاکم است) بر پنج قسم تقسیم می‌شود:
1- سنّت هدایت به توسط انبیاء
2- سنّت ابتلا به شدائد به منظور فراهم آوردن زمینه‌ی پذیرش پیام و دعوت حقّ انبیاء
3- سنّت آزمایش به وسیله‌ی پیش آوردن خیر و شر.
4- سنّت ابتلا به کمبود نعمت‌های مادی و دنیوی و مواجه کردن با سختی‌ها و دشواری‌ها برای جلوگیری از بغی و پیدایش زمینه‌ی آزمایش شخص مبتلا و دیگران.
5- سنّت ایجاد تفاوت‌های طبیعی و ارادی برای آزموده شدن انسان‌ها توسط یکدیگر.
سنّت‌های مقیّد و مشروط نیز به سه قسم تقسیم می‌شود:
1- سنّت‌های الهی امداد به مومنان و غیر مومنان.
2- سنّت‌هایی که مخصوص اهل حق است.
3- سنّت‌هایی که مخصوص اهل باطل است.
قسم دوم بر چهار قسم است: الف- سنت زیادت نعمت‌های معنوی و اخروی. ب- سنّت تحبیب و تزیین ایمان. ج- سنّت زیادت نعمت‌های مادی و دنیوی. د- سنّت پیروزی بر دشمنان. و قسم سوم یعنی سنّت‌هایی که مخصوص اهل باطل است بر هفت قسم است: الف- سنّت زیادت ضلالت. ب - سنّت تزیین اعمال. ج- سنّت املاءو استدراج. د- سنّت امهال. هـ - سنّت شکست از دشمنان. و - سنّت ابتلا به مصائب. ژ - سنّت تسلّط مجرمان و مترفان. ح- سنّت استیصال. (مصباح یزدی، همان، 425-454)

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خداشناسی،توحید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1402

احادیث غدیر : ولایت و توحید

سنّت‌های الهی در نهج‌ البلاغه

نویسنده: قاسمعلی کوچنانی (1)

 

 چکیده

سنّت، راه و رسم و روشی است که استمرار داشته باشد. «سنّتی نبی» طریقت اوست. و «سنّت خدا» گاهی به طریقه‌ی طاعتش اطلاق می‌شود چنانکه فرمود: «سُنَّت اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا
؛ الاحزاب/62» و این سخن خداوند تنبیهی است بر اینکه فروع شرایع هر چند دارای صور مختلف است اما غرض قصد شده از آنها که عبارت از تطهیر و تربیت نفس برای وصول به ثواب و جوار خداوند است مختلف و متبدّل نمی‌شود. اگرچه قرآن کریم لفظ سنّت را در مورد نزول عذاب در اقوام و جوامع کافر و مشرک و ستمگر و فاسق و فاجر و باطل گرا هم به کار می‌گیرد، ولی از آنجا که هیچ یک از افعال الهی عبث و گزاف نیست لیکن همه آنها بر اساس ضوابطی، از صفت «حکمت» خداوند سرچشمه می‌گیرد می‌توان اصطلاح «سنّت الهی» را به معنای عامتر گرفت و آن را بر «ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد» یا بر «روش‌هایی که خدای متعال امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره می‌کند» اطلاق کرد. سنّت الهی ممکن است بی واسطه یا با واسطه از خداوند صادر شود. واسطه می تواند طبیعی و یا فوق طبیعی باشد. لذا قرآن کریم، افعال و انفعالات طبیعی و مادی و پدیده‌های فردی و اجتماعی انسان را به خداوند منسوب می‌کند. و برای آشنا ساختن انسان‌ها با توحید افعالی، سرکوبی و درهم شکستن یک قوم را گرچه توسط قوم دیگری صورت گرفته باشد به خداوند منتسب می‌کند، خواه اهل حق باشند و خواه اهل باطل. لذا قوانین اجتماعی در تدبیر جوامع بشری را می‌توان «سنّت‌های الهی» نامید. آگاهی از این سنن در بینش توحیدی و عملکرد درست انسان مؤثر نیست. سنّت‌های الهی یا اخروی‌اند یا دنیوی؛ آنچه در این مقاله مورد بحث است قسم دوم است و این سنّت‌های دنیوی، یا مطلقند و یا مقیّد (مقیّد به رفتار مردم) سنن مطلق، یا در سرتاسر هستی حاکمند یا در بین انسان‌ها جاری‌اند و یا بر فرد حاکم است. قسمی که در بین انسان‌ها جاری و حاکم است به پنج قسم است: سنّت ابتلاء شدائد، سنّت آزمایش، سنّت ابتلا به کمبود نعمت‌ها، سنّت ایجاد تفاوت‌های طبیعی؛ امّا سنّت‌های مقیّد نیز بر سه قسم: سنّت امداد به مومنان و غیرمومنان؛ سنّت‌های مخصوص اهل حق و سنّت‌های مخصوص اهل باطل تقسیم می‌شود که قسم دوم خود بر چهار قسم و قسم سوم نیز خود برهشت قسم تقسیم می‌شود.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1402

احادیث غدیر : ولایت علوی دژ توحید

توحید در بیان امام علی بن ابی طالب علیه السلام

اشاره

مقاله حاضر به موضوع توحید از دیدگاه امام علی بن ابی طالب علیه السلام می پردازد. از این رو، مباحث دیگر مقوله خداشناسی، كه آن امام پاك نهاد از آن ها سخن گفته است، در این مقاله گنجانیده نشده اند.

آنچه در زیر می آید، عنوان های مباحث مقاله است كه كوشیده شده است با بهره جویی از روایات امام علی علیه السلام به بحث و بررسی درباب آنها پرداخته شود:

1. اهمیت و آثار توحید؛

2. معنا و اقسام توحید؛

3. ادله توحید؛

4. ویژگیهای توحید.

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

صفات خدا در قرآن و نهج البلاغه

محمد تقی شریعتمداری

 

نویسنده در این گفتار، بحث صفات خدا را براساس قرآن (سوره اعراف، آیه 180) مطرح و پیرامون دو محور اساسی آن، گفت و گو می کند: معنای اسماء حسنی و الحاد در اسماء خدا.

چکیده: نویسنده در این گفتار، بحث صفات خدا را براساس قرآن (سوره اعراف، آیه 180) مطرح و پیرامون دو محور اساسی آن، گفت و گو می کند: معنای اسماء حسنی و الحاد در اسماء خدا. پس از آن به توقیفیت اسماء حسنی می پردازد و نظرات زمخشری و احمدبن منیر اسکندری را می آورد. سپس به تفصیل، کلام علامه سید محمد حسین طباطبایی را نقل و نقد و بررسی می کند. آنگاه چهار جمله از نهج البلاغه می آورد که توقیفیت اسماء را نشان می دهد.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

 امام علی

مقدمه خدا شناسی

بسم الله الرحمن الرحيم

نحمدك اللهم يا من مننت علينا بالاسلام و جعلتنا من امه سيد رسلك خير الانام و اكرمتنا بالتمسك بولايه وصيه اميرالمومنين و اولاده الكرام و نصلى و نسلم عليهم مادام النور يكشف الظلام.

شايد برخى از خوانندگان عزيز آگاه باشند كتابى پيرامون نهج البلاغه و برخى از مطالب آن با شركت گروهى از اهل نظر و تحقيق در دست تاليف است كه نويسندگان در بحث و بررسى هر اندازه توفيق يابند، خدمت ارزنده اى به معارف و راهنمايى نسل معاصر به حقايق و فرهنگ و علوم اسلامى خواهد بود.

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: توحید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 31 فروردين 1402

توحید و خداشناسی در نهج البلاغه

علم خدا به موجودات

در فرمایشی از امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام درباره علم خداوند به موجودات چنین می خوانیم: «خداوند، از اسرار پنهانیِ مردم و از نجوای آنان که آهسته سخن می گویند و از آن چه در فکرها به واسطه گمان خطور می کند و تصمیم هایی که به یقین می پیوندد و از نگاه های رمزی چشم که از لابه لای پِلک ها خارج می گردد، آگاه است. خدا از آن چه در مخفیگاه های دل ها قرار دارد و از اموری که پشت پرده غیب پنهان است و آن چه پرده های گوش می شنود و از اندرون لانه های تابستانی مورچگان و خانه های زمستانی حشرات، از آهنگ اندوهبار زنان غمدیده و صدای آهسته قدم ها، آگاهی دارد... . خدا از آن چه تاریکی شب آن را فرا گرفته و یا نور خورشید بر آن تافته، و آن چه تاریکی ها و امواج نور، پیاپی آن را در برمی گیرد، از اثر هر قدمی، از احساس هر حرکتی، آهنگ هر سخنی، جنبش هر لبی، مکان هر موجود زنده ای، وزن هر ذرّه ای و ناله هر صاحب اندوهی آگاهی دارد».

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خداشناسی،توحید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

اشعار زیبا و دلنشین مولانا درباره مولانا

اشعار زیبا و پرمحتوی مولانا در مورد خدا

در هوایت بی قرارم روز و شب
سر ز پایت بر ندارم روز و شب

روز و شب را همچو خود مجنون کنم

روز و شب را کی گذارم روز و شب؟!

جان و دل می خواستی از عاشقان

جان و دل را می سپارم روز و شب

تا نیابم آنچه در مغز منست

یک زمانی سر نخارم روز و شب

تا که عشقت مطربی آغاز کرد

گاه چنگم، گاه تارم روز و شب

ای مهار عاشقان در دست تو

در میان این قطارم روز و شب

زآن شبی که وعده دادی روز وصل

روز و شب را می شمارم روز و شب

بس که کشت مهر جانم تشنه است

ز ابر دیده اشکبارم روز و شب

شعر مولانا در مورد خدا

اندر دل من، درون و بیرون همه او است
اندر تن من، جان و رگ و خون همه اوست

اینجای چگونه کفر و ایمان گنجد؟!
بی‌چون باشد وجود من، چون همه اوست

 

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

شعر درباره خدا در آثار اغلب شاعران پارسی زبان و ایرانی به چشم می خورد و شاعران در گذشته دیوان خود را با ابیاتی در مورد خدا شروع می کردند. اشعار مولانا درباره خدا از انواع شعرهای دلنشین و پرمحتوی هستند و اگر شما به خواندن اشعار زیبا که در مورد خدا سروده شده اند علاقه مند هستید بهتر است از مطالعه این اشعار غافل نشوید.

اشعار مولانا درباره خدا در انواع مضامین پرمحتوی و دلنشین سروده شده اند و شما می توانید این اشعار زیبا را در زمان اوقات فراغت خود مطالعه کنید و از محتوای این اشعار نهایت لذت را ببرید.

اشعار زیبا مولانا در مورد خدا

 

اشعار مولانا درباره خدا با مضامین پرمحتوی و دلنشین

اشعاری که در مورد خدا سروده می شوند می توانند به شما احساس آرامش زیادی بدهند. در مطالب قبلی شعر زیبا در مورد خدا را مطالعه کردید در ادامه این مطلب قصد داریم تا اشعار مولانا درباره خدا در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار دهیم.

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

درس های خداشناسی

برهان وحدانیت و یگانه بودن خدا:

خداوند یکتاست و همانندی ندارد زیرا اگر چند خدا وجود داشت ، این خدا ها می بایست اشتراکات یا تفاوت هایی داشته باشند(شما وقتی چند چیز را در نظر بگیرید این اشیاء با هم شباهت ها یا تفاوت هایی دارند) ،پس اگر اشتراکات یا تفاوت هایی داشته باشند یعنی ترکیب یافته از چند جزء هستند که این اجزاء با هم شباهت یا تفاوت دارند در صورتی که ما در برهان بساطت ذات، ثابت کردیم که خداوند ترکیب یافته از اجزاء و قسمت هایی نیست بلکه یک وجود یکپارچه است، بنابر این نتیجه می گیریم امکان ندارد در کنار خداوند ،خدای دیگری هم وجود داشته باشد و خداوند، یگانه (واحد) است

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 فروردين 1402

نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

در ساحل نهج البلاغه

ناتوانی انسان در شناخت خدا

عظمت بی کران خداوند باری تعالی آن چنان است که عقل بشری، نه تنها از شناخت ذات او، بلکه از شناخت و درک گوشه ای از صفات او نیز عاجز و ناتوان است. امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در نخستین خطبه از نهج البلاغه در این باره چنین می فرماید: «سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان، و تلاشگران از ادای حق او درمانده اند. خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی کند و دست غواصّان دریای علوم به او نخواهد رسید. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد و تعریف کاملی از آن نمی توان داشت. برای خدا وقت معینی وجود ندارد. او مخلوقات را با قدرت خود آفرید و به رحمت خویش بادها را به حرکت درآورد و به وسیله کوه ها، اضطراب و لرزش زمین را به آرامش تبدیل کرد».

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1401

 ساده ترین راه اثبات وجود خدا چیست؟

کلیپ زیبا از خدا شناسی و وجود خدا

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1401

خدا شناسی از راه شناخت نعمتها حجت الاسلام قرائتی

حجت‌الاسلام قرائتی در قم: حفظ قرآن تبدیل به شغل برای حافظان نشود

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا، نعمتها ،
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1401

خدا را ببین

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا را ببین
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1401

http://javabcity.ir/sites/default/files/media/images/javabcity_2242.jpg

لطفا بفرمائید قدم های اولیه خداشناسی چیست؟

روش شناخت خداوند:

ما برای شناخت خدای متعال سه راه در پیش روی خود داریم که به صورت مرحله ای طی می شوند.مرحله اول شناخت او با آیات آفاقی و انفسی است. این همان راه شناخت خداوند از طریق نشانه های او در طبیعت و روش تجربی است و لازم است که انسان در ابتدای راه شناخت از طریق شناخت طبیعت و نشانه های تکوینی و و همچنین مطالعه آیات تدوینی قرآن کریم به معرفت خدای متعال دست یابد.
موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1401

 

خداشناسی از منظر امام علی(ع)/ خداشناسي با فضليت‌ترين علم است

خداشناسی از منظر امام علی(ع)/ خداشناسي با فضليت‌ترين علم است

خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: راه‌هاي اثبات وجود خدا دو نوع است: راه آفاق آن است كه از راه مشاهده مخلوقات و تدبر در حدوث و امكان و نظم پديده‌ها به وجود خالق و مدبري دانا و توانا، پي برده شود و راه انفس كه هنگامي كه انسان در خود تأمل مي‌كند، مي‌يابد كه شناخت قبلي بي‌ واسطه نسبت به خدا دارد.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: امام علی (ع)
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 9 اسفند 1401

بهترین راه خداشناسی

شناخت خدا و آثار خداشناسی

 
قرآن کریم انسان را بالفطره خداشناس معرفی می کند و مدعی است که همه انسان ها در مرحله ای وجود، پروردگار خویش را به صورت عیان مشاهده کرده و به ربوبیت او اعتراف کرده اند و به حسب آفرینش خود، یک نوع شناخت از آفریننده خود دارند.یکی از مهم ترین راه های خداشناسی، خودشناسی است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: هر کس خود را شناخت، خدای خود را شناخته است. اگر انسان خویش را بشناسد، هم مبدأ جهان امکان را می شناسد و هم به معاد ایمان می آورد و حیات ابدی را پیش از هر چیزی می بیند و به آن دل می بندد و هم مسیر بین آغاز و انجام را می شناسد اما اگر خویش را نشناسد، هم مبدأ یعنی خدا را فراموش می کند و هم به معاد و حیات ابدی توجهی ندارد و در واقع با فراموش کردن نفس از همه معارف باز می ماند.
 

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 9 اسفند 1401

درس های خداشناسی

نویسنده : سيده معصومه جوادي زاويه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بشر با آن مواجهه است خدا و خداشناسی است. اینکه انسان از کجا آمده است و به کجا می‌رود. خداشناسی به این معناست که انسان به حقیقتی برسد که درک کند خداوند علت و خالق اوست و او عین نیاز و متعلق به خداوند است. چنانکه در قرآن می‌فرماید:

«ای مردم شما(همگی) نیازمند به خدایید، تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است.»[1]

 

  
 
   
موضوعات مرتبط: خدا شناسی